جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یزد و پارچه‌هاش، پس بزن بریم بدوزیم!

اهل تهران بود، دختری متولد سال ۶۵. ازدواج که کرد بار و بندیل بست تا همراه همسرش راهی یزد شود. چرا که آقای داماد اهل یزد بود و یزد قرار بود بشود محل ساختن زندگی شیرینشان. دل کندن از خانواده و تهران سخت بود اما «سمیه ملک» می‌رفت تا زندگی‌اش را به زیباترین شکل معماری کند. او اکنون چهارده سال است که در یزد نفس می‌کشد و با همراهی و همکاری همسرش توانسته جانی دوباره به تولید و عرضه پارچه‌های اصیل یزد ببخشد. او غرفه‌شان را اینگونه معرفی می‌کند:«ما تولید کننده بیش از ۵۰ نوع محصول در غالب صنایع دستی با پارچه های اصیل و سنتی یزدی هستیم.»

سفره نان یزدی داری؟

«منسوجات سنتی ممتاز یزد» در سال ۱۳۹۵، متولد شده است. و خانم ملک درباره شروع قصه‌ی این کسب وکار می‌گوید:« ایده‌ی کار از همسرم بود و ایشون استارت کار رو زدن و تمام زحمت‌ها روی دوش خودشون هست و بنده هم کنارشون مشغول شدم. در ابتدا ما کارها رو از بافنده‌ها تهیه می‌کردیم، یعنی پخش کننده بودیم تا اینکه یک بار یکی از اقوام از تهران خواهش کردن یک سفره نان یزدی براشون تهیه و ارسال کنم. همسرم به این فکر افتادن که به جای اینکه به بازار بریم و سفره نان آماده تهیه کنیم برای مقرون به صرفه بودن، یک طاقه پارچه سفره نان بخریم و از داخلش چند تا سفره نان خودمون برش بزنیم و بدوزیم. ما این کار رو انجام دادیم و به تعداد دوستانمون سفره دوختیم و ارسال کردیم و اینطور بود که رفتیم توی صنعت نساجی یزد و با پارچه‌های یزدی متنوع یزد آشنا شدیم.ما متوجه شدیم که یزد از قدیم در صنعت نساجی شهره بوده و الی ماشاالله پارچه برای معرفی کردن داره. و تصمیم گرفتیم پارچه‌های اصیل و سنتی یزد رو در قالب صنایع دستی معرفی کنیم.»

اولین کارگاه ما، اتاق پسرمان بود!

 خانم ملک و همسرش، صاحب دو فرزند هستند. یک دختر و یک پسر و در آغاز راه، اتاق پسرشان را به کارگاه تولیدی‌شان تبدیل می‌کنند تا با کمترین هزینه، از منزل خودشان قدم در راه بگذارند. پس از مدتی با زیاد شدن مشتری‌ها و بالا رفتن سفارشات آن دو تصمیم گرفتند محل کاری دیگری برای خود دست و پا کنند. این زوج کارآفرین حالا در بافت تاریخی یزد، نزدیک به مسجد جامع داخل یک بازارچه قدیمی به اسم بازارچه دروازه شاهی، کارگاه کوچکی دارند. کارگاهی که در آن به تولید محصولات سنتی با پارچه های اصیل و قدیمی یزد مشغولند و محصولاتی همچون کیسه خرید و نگهدارنده نان، کیسه سبزی، کاور قابلمه، پکیج آشپزخانه و … تولید می‌کنند. خانم ملک می‌گوید:«ما کارمون رو بر پایه خانواده بنا کردیم. حضور تک تک افراد خانواده در کارمون نقش داشته و چون هدفمون آموزش کار کردن با کسب روزی حلال برای بچه‌هامون بود اونها رو هم با خودمون همراه کردیم. از طرفی چون انجام هرکاری مسئولیت داره با شروع این کسب و کار خانوادگی حس مسئولیت پذیری هم در بچه‌ها تقویت شده. وقتی خانواده پشت و پناهمون باشه قطعا کار بهتر و با سرعت بیشتری پیش میره. نکته دیگه اینکه ما قصد داشتیم با شروع این فعالیت پارچه‌های اصیل و سنتی یزدی در قالب صنایع دستی معرفی کنیم و با ایجاد کارآفرینی برای خانم‌های خانه دار که امکان کار کردن بیرون از منزل رو نداشتند گره‌گشا مشکلاتشون باشیم. الان هم حدود ۵ نفر نیروی کار خیاط داریم به همراه چند تا نمایندگی در سطح شهر یزد و استانها که انشاالله قرار هست با پیشرفت کار نیروها و نمایندگی‌هامون رو افزایش بدیم.»

از شما حرکت، از خدا برکت

تولید‌کننده بودن، به مراتب سخت‌تر از پخش‌کننده صِرف بودن است، اما شیرینی که تولید با خودش دارد همواره انگیزه است برای خانم ملک و همسرش تا پرقدرت سکان غرفه‌ی منسوجات سنتی ممتاز یزد را در دست بگیرند و به امید فرداهای روشن، برنامه‌ی بلندمدت برای توسعه کسب و کارشان بچینند. سمیه خانم می‌گوید:« موضوعی که بیش از اندازه بنده رو دلگرم به کار کرده این هستش که روزی خودمون پخش کننده بودیم اما الان تولیدکننده هستیم و دوستانمون پخش کننده محصولات ما.»

مشتری‌های باسلامی و خلق محصول جدید

خانم ملک معتقد است «باسلام» در دیده شدن کسب و کارشان نقش پررنگی داشته است و حتی مشتری‌های باسلامی برای آن ها باب خیر بوده‌اند. او می‌گوید:«مشتری‌هامون در باسلام باعث خلق یکسری از تولیداتمون شدن. یعنی با توجه به نیازشون از ما خواستن که محصولی مناسب نیاز و سلیقشون تولید کنیم و ما هم تولید کردیم. بعد او محصول رو در باسلام معرفی کردیم و در کمال تعجب متوجه شدیم که محصول تولیدی مورد پسند خیلی‌های دیگه هم هست و خواهانش هستند. و همین نکته در افزایش سفارش ها موثر بوده. من گمان می‌کنم هرکسی که کسب و کار خانگی داره و کارش رو دلی و از سر علاقه شروع کرده، هیچوقت کم نمیاره و خسته نمیشه. همه‌ی اون عزیزانی که ایده شروع یک کار رو در سر دارند اگر هدف داشته باشند و بر اساس مشورت گرفتن با افراد با تجربه پیش برند و در آخر هم به خدا توکل کنند و دست به تلاش بزنند، بدون شک برکت به زندگی‌شون سرازیر می‌شه.»

 این غرفه چهار دوره غرفه‌ی پرستاره و یک دوره غرفه‌ی برتر شناخته شده و در طول دو سال حضورش در باسلام، توانسته رضایت خریداران را به خوبی جلب کند. یکی از مشتریان غرفه نوشته است:« قیمت مناسب، برخورد بسیارعالی غرفه‌دار عزیز، جنس بسیارعالی، ‌از این حوله مجددا سفارش خواهم داد. از پیگیری بسیارعالی غرفه‌دار عزیز ممنونم.»

دیدگاهتان را بنویسید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x